Notice: Accessing static property FB::$theme as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 21

Notice: Accessing static property FB::$wpVersion as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 24

Notice: Accessing static property FB::$theme as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 26

Notice: Accessing static property FB::$themeName as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 26

Notice: Accessing static property FB::$themeName as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 31

Notice: Accessing static property FB::$themeName as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 33

Notice: Accessing static property FB::$updater as non static in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/FB/FB.php on line 29

Notice: Use of undefined constant “Ubert” - assumed '“Ubert”' in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/theme_options.php on line 2

Notice: Use of undefined constant “über” - assumed '“über”' in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/theme_options.php on line 3

Notice: register_sidebar was called incorrectly. No id was set in the arguments array for the "Sidebar" sidebar. Defaulting to "sidebar-1". Manually set the id to "sidebar-1" to silence this notice and keep existing sidebar content. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 4.2.0.) in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 4903

Notice: The called constructor method for WP_Widget in iFrame_Widget is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 4633
‘Een goed begin is het halve werk’ De rol van ‘glocal’ (kleuter)onderwijs in de bevordering van onderwijskansen voor Basarwa kinderen in Serowe - ISW Journal : ISW Journal
image description

ISW Journal

Literature from Interdisciplinary Social Sciences (ISW)


Notice: Only variables should be assigned by reference in /var/www/vhosts/aswjournal.nl/httpdocs/wp-content/themes/Ubert-child/functions.php on line 314
Comments Off on ‘Een goed begin is het halve werk’ De rol van ‘glocal’ (kleuter)onderwijs in de bevordering van onderwijskansen voor Basarwa kinderen in Serowe

Illustratie - Marijne Scherjon en Lotte Hoes Marijne Scherjon & Lotte Hoes – Dit onderzoek gaat in op de invloed van ‘glocal’ (kleuter)onderwijs op de onderwijskansen van Basarwa kinderen rondom Serowe, Botswana. Dit wordt onderzocht op de kleuterschool Bokopano Kids in Serowe. Door middel van een interdisciplinair onderzoek wordt getracht aan het licht te brengen wat een westerse vorm van kleuteronderwijs dat rekening houdt met de omstandigheden van de stam zou kunnen bijdragen aan de onderwijskansen van de Basarwa. Door verschillende disciplines met elkaar te verbinden zijn er nieuwe inzichten over de onderwijskansen van de Basarwa rondom Serowe ontstaan. Hierbij wordt gekeken naar de ervaringen en de betekenissen die de Basarwa gemeenschap rondom Serowe aan (kleuter)onderwijs geven en wat hun problemen zijn in het onderwijs. Het perspectief van de Basarwa stam staat centraal in dit onderzoek en wordt in kaart gebracht aan de hand van meer dan zestig interviews -met kinderen, hun ouders, hun docenten en maatschappelijk werkers- en door een driemaands durende participerende observatie.

De hoofdvraag binnen dit onderzoek is: Welke invloed heeft ‘glocal’ (kleuter)onderwijs –vanuit het perspectief van de Basarwa- op de onderwijskansen van Basarwa kinderen rondom Serowe? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt allereerst beschreven hoe de leef- en schoolomstandigheden van de Basarwa gemeenschap er vandaag de dag uitzien. Daarnaast wordt ingegaan op de verschillende betekenissen (persoonlijke, economische, sociale betekenissen en de bijdrage voor de stam en familie) die de Basarwa gemeenschap aan onderwijs geven en die van invloed zijn op de schoolgang van Basarwa kinderen. Voor de hoge schooluitval onder de Basarwa worden verschillende oorzaken genoemd (geografische, sociale, culturele, economische en gezondheidsoorzaken). Deze oorzaken zouden volgens de respondenten verminderd kunnen worden door meer ‘glocal’ (kleuter)onderwijs –zoals het kleuteronderwijs bij Bokopano Kids- toe te passen in het huidige onderwijssysteem, waarbij rekening wordt gehouden met de leef- en schoolomstandigheden van Basarwa en met de lokale taal en cultuur. De gevonden resultaten van dit onderzoek kunnen een bijdragen leveren aan de onderwijskansen voor de Basarwa gemeenschap rondom Serowe. Daarnaast vormt dit onderzoek een toevoeging op de bestaande literatuur, aangezien er nog weinig -tot geen- literatuur beschikbaar is over de Basarwa gemeenschap in het onderwijs rondom een stad.

Bachelorscriptie ASW_Marijne_Scherjon_Lotte_Hoes

Global Youth Theses